سیاست

این وب نوشت برای انتشار اندیشه های سیاسی یک جوینده حقیقت در عرصه سیاست ایجاد شده است. امید است، با نقدها و نظرات راهگشای خود در بهتر شدن آن سهیم باشید.

سیاست

این وب نوشت برای انتشار اندیشه های سیاسی یک جوینده حقیقت در عرصه سیاست ایجاد شده است. امید است، با نقدها و نظرات راهگشای خود در بهتر شدن آن سهیم باشید.

اهداف حکومت اسلامی

مسعود کریمی بیرانوند | | ۰ نظر

اهداف حکومت اسلامی

 

دکتر یحیی فوزی

 مسعود کریمی بیرانوند

 
 
 
منشر شده در مجله علمی و پژوهشی  مطالعات انقلاب اسلامی سال هشتم تابستان 1390 شماره 25

چکیده:

 این مقاله می کوشد یکی از مهمترین مسائل مربوط به حکومت اسلامی یعنی "تشخیص و تبیین اهداف حکومت اسلامی" را توضیح دهد و به این سوال پاسخ دهد که منبع تبیین  اهداف حکومت اسلامی و سطوح مختلف آن کدامند ؟ این بحث می تواند علاوه بر نشان دادن تمایز و استقلال ماهوی آن از سایر حکومت ها، راهنمای عمل حکومتمردان و راهگشای الگوهای توسعه و پیشرفت در حکومت اسلامی باشد.

کلیدواژه ها: اهداف حکومتی، حکومت اسلامی

 

 

 طرح بحث:

   اهداف حکومت ها که از غایت های بنیادین و فلسفی آن ها نشئت می گیرد ، نظامات قانونگذاری و خط و مشی های حکومتی را مستقیماً جهت دهی می کند و بر این اساس ، هرچه عناوین و نحوه ارتباط این اهداف در یک نظام حکومتی روشن و مورد توافق باشد، علاوه بر نشان دادن تمایز و استقلال ماهوی آن از سایر حکومت ها ، بهتر می تواند راهنمای عمل دولتمردان و راهگشای الگوهای توسعه و پیشرفت در آن حکومت باشد. نظام جمهوری اسلامی که نماد حکومت اسلامی-با قرائت شیعی- در ایران امروز است، از این قاعده مستثنی نیست و برای دفاع از هویت و فلسفه وجودی و افزایش کارآمدی خود ، نیازمند تلاش علمی جدی و دقیق برای مشخص نمودن اهداف و نحوه چیدمان آن ها در ساختار حکومت اسلامی و نشان دادن وجوه افتراق و اشتراک آن باسایر حکومت ها می باشد . به بیان دیگر شفاف و واضح شدن اهداف حکومت اسلامی و تفاوت آن با اهداف دیگر انواع حکومت ها در بعد نظری، می تواند اثبات کننده ی نوعی استقلال در هویت برای حکومت اسلامی باشد. همچنین شناختی از اولویت بندی و نحوه ارتباط این اهداف با هم برای برنامه ریزان ومجریان حکومتی در بعد عملی اهمیت و ضرورت موضوع را می رساند. پیش از ورود در اصل بحث، اشاره ای به مفاهیم کلیدی و روش پژوهش و استنباط می کنیم.

برای مطالعه کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.
  • مسعود کریمی بیرانوند

اهداف حکومتی

حکومت اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی